Hyvästit spinnunumeroille

Fivepurjehtijan elämässä on nyt yksi vaiva vähemmän:

Change of Class Rules – Spinnaker Numbers

Created: Wednesday, 30 July 2014 19:01

Written by Simon Lake

Further to commitment made by the IEC at the Sailors meeting at Medemblik in 2013 we are pleased to advise that ISAF have approved a change in our class rules effective 1/8/2014. This change was approved by the class in 2009.

8.4.3 RRS Appendix G paragraph 1.3(d) is deleted and replaced with:
”National letters and sail numbers are not required on the spinnaker.”

R3 – kevyttä ja kovaa

Helsinkiregatta ajettu. Lauantaina nautimme auringonpaisteesta ja sunnuntaina tuulesta ja suolavedestä. Kontrastia siis. Valitettavasti sunnuntain keli yltyi lukemiin, jossa kääntömerkit eivät enää pysyneet paikallaan.

Lauantain kisat ajettiin siis keskikesäkelissä, aurinkoa ja kevyttä tuulta. 3-4 ms antoivat kuitenkin oivat olosuhteet kisalla. Kolme lähtöä saattiin mukavasti ajettua suht. tasaisissa olosuhteissa. Parasta vauhtia pitivät Kaitsu/Halza ja Jukka/Antti. Ensimmäisessä lähdössä match race jatkui aina viimeiselle alamerkille asti. Toiseen lähtöön Jukka löysäsi vantteja ja vauhti oli murhaavaa. Kolmannessa turkulaiset saivat tunattua purkin loistomenoon, ja voittajasta ei ollut epäilystä.

Svartbäckin regatta takarivistä nähtynä

Useimmiten kisaraportin laatiminen lankeaa voittaneelle veneelle, mutta mitä jos katsoisimme kisaa tällä kertaa viimeisen veneen vinkkelistä?

No niin. Eli viimeisenä maaliin tuli joka lähdössä 8224, jonka purjehti 8632:n isopurjeella. Kysehän on kuuluisasta Jekkufivestä, jonka painolastipullot olivat ikävä kyllä tyhjät. Liekö tuo syynä kehnoon performanssiin vai kelpaisiko selitykseksi Lehtonen/Vennonen -miehistön olemattomat vesitunnit ja liiankin vankka gastitausta? Oli miten oli, Svartbäckiin pääsimme Tumpin ja Hampin lainattua suosiollisesti kakkosvenettään.

Ja kyllä se kannatti! Vaikka vauhti ei päätä huimannut, vaikka trimmit olivat kateissa ja manööverit kankeita,

YES Pfingstregatta loppuunkäsitelty

Olipa kisat! Kolmen päivän aikana saimme ajettua kolme lähtöä. Tuulta oli ajoittain vähän, mutta harvoin on nähty vastaavaa säätöä järjestäjien puolesta. Maanantain järjestelyt olivat jo hieman paremmat, kun kisajärjestäjiä ja ratahenkilökuntaa laitettiin vaihtoon saksalaisten nostaessa älämölön. Maantaiaamuna tuulta oli jälleen niukanpuoleisesti, joten raidallinen kaulaliina hilattiin salkoon. Rata-alueemme oli onneksi siirretty lähemmäksi satamaa (vain 2-3 mailia alueelle). Pienen odottelun jälkeen turkulaiset päättivät lähteä vesille selvittelemään tuplapuomien saloja ja hakemaan trimmejä kohdilleen. Toinen suomalaisista vauhtikaksikoista jäi vielä arpomaan aikataulujaan, illalla lento Suomeen.

Kielissä radalle, kilpailulautakunta jäässä

Kielissä nähtiin todella erikoinen päivä. Eilen ei lähtöjä ajettu joten tänään vesille lähdettiin ennen kello kahdeksaa. Liki 9 tuntia vesillä ja aikaiseksi saatiin kaksi noin tunnin starttia. Huomiseksi vaihtuu ratapäällikkö ja organisaatioon lisätään kv. huippu kilpailupäälikkö johtamaan tapahtumia rata-alueella.

Suomitiimit ajoivat kuitenkin hyvän päivän, mutta rutiinin puute näkyi radalla. Hamström/Laurila ottivat lähtölinjalla mittaa paikallisen Stefan Köchlinin kanssa häviten matchrace henkisen väännön ja starttasivat huonoon tuulirakoon. Kun vapaita kaistoja löytyi purjehti venekunta nousijohteisesti sijalle 13. Lindfors/Halonen taas hipaisi poijua hyvin alkaneessa startissa,

Kielissä ei lähtöjä !

Kielissä paistoi aurinko ja koko päivän tuuli 2-3 m/s. Keli ei kuitenkaan ollut tarpeeksi stabiili joten lykkäystä lykkäyksen perään ammuttiin jo rannassa. Kun tuuli ei noussut tasaiseen 3 metriin ei löhtöjä ajettu lainkaan. Vesille kuitenkin päästiin, suomi tiimit kävi ajamassa mailin verran venevauhtia ja Kaitsu/Haltsa korkkasi uuden rondarinsa. Pienehkö ”myrskyvaroitus” tuli heti, 8927 trimmit löytyi välittömästi ja kyyti oli todella kovaa ja hyvällä nousukulmalla. Ennuste huomiseksi sama mutta varmasti jengi ammutaan radalle. Loppujen lopuksi hieno päivä siis ! Mielenkiintoinen venevauhti testi ajettiin välillä Hunger/Saugman ja tässä kevyessä kelissä tanskalaiset olivat vahvasti niskan päällä puolalaisella veneellä.

Vauhtiviikonloppu edessä !

5o5 – luokassa aktiivinen kisaviikonloppu edessä. Ranking jatkuu toisella osakilpailulla Porvoossa ja kaksi venekuntaa edustaa suomen five fleettiä Saksassa, perinteisessä Young European Sailing regatassa Kielin vesillä. Raportteja molemmista kisoista päivitetään niin pian kuin vain mahdollista, jos ette ole vesillä, pysykää sivuilla..

Kauden toinen eurocup tutussa komennossa Gardan vesillä !

Fiven perinteinen Rivan Eurocup Garda-järvellä päättyi saksalaisten Hunger/Kleiner tiimin voittoon. Toiseksi purjehtivat hyvää kautta ajavat Bogacki/Dehne ja kolmanneksi Findel/Tellen. Kärkikolmikon takana myös tuttuja nimiä, neljänsiksi Boehm/Roos ja viidensiksi Kellner/Schoeller. Huomioitavaa on että sveitsiläisten systemaattinen treenaaminen ”viikonloppuleiri” tyyppisesti on kyllä tuonut tiimeihin vauhtia ja tasaisuutta. Sveitsiläiset on menneet aina kovaa keveissä keleissä, mutta nyt fleetti kulkee kovaa myös kovemmassa kelissä. Jo kauden ensimmäisessä Eurocupissa SUI-tiimit olivat hyvillä sijoilla ja Gardalla trendi sai jatkoa. Caroline Jacot/Philippe Jacot sijalla 9. ja Cédric Bart/René Betschen sijalla 15.