Täysihiilikuitinen ”Ottofive” menossa tuotantoon

Suomen 505 Liitto ei suosittele mitään venevalmistajaa, mutta on kiinnostunut alan kehityksestä. Ruotsalainen ”Ottofive” on hanke, joka ansaitsee huomiota. Lue artikkeli täysihiilikuituisesta ottofivestä.

 

OTTO-five nyt markkinoilla! 

Taustat

Krister Bergström ja Karl-Otto Strömberg tapasivat 80-luvun alkupuolella, kun kumpikin purjehti fiveä. Heillä oli yhteinen päämäärä: jatkaa fiven kehittämistä. Ottofive-projekti siis alkoi jo 20 vuotta sitten. Luokka on kehittynyt valtavasti, mutta nopeinta fiveä ei ole vielä rakennettu. Krister ja Karl-Otto pyrkivät nyt kehittämään markkinoiden nopeimman viisnollavitosen.

Kuopio tulokset

Kuopio 2003 Ranking

Sailed: 6  Discards: 1  Ratings: None

Pos Tally Sail No Helm Crew Club R1 R2 R3 R4 R5 R6 Pts
1 9 FIN 8056 Raita Raita Vene-71 1 1 3 1 1 2 6
2 17 FIN 7824 Ikonen Nurmela Vene-71 2 3 2 3 3 1 11
3 12 FIN 7935 Pentti Parviainen HSK 5 2 4 2 2 4 14
4 18 FIN 7809 Niemitalo Rautio N 3 5 1 4 5 7 18
5 2.7 FIN 8582 Parviainen Parviainen HSK 4 6 7 5 4 3 22
6 21 FIN 7781 Hämäläinen Vanninen KuoPS 7 4 5 7 6 5 27
7 11 FIN 7956 Happonen Happonen HSK 6 7 6 6 7 6 31

Kuopiossa tiukat kisat

Vain seitsemän fivekuntaa oli jaksanut lähteä Kallavedelle kisailemaan. Säätiedotukset eivät kovin hääppösiä kelejä luvanneet mutta kahden päivän aikana saatiin lähes sateettomassa ja välillä aurinkoisessa säässä kisata hienot kevyen kelin kisat. Tuulet olivat varsin tasaiset ja kisat tiukkoja ja mielenkiintoisia. Raimo ja Antti Raita jyräsivät tasaisella varmuudella voittoon, Erkka Ikonen ja Juha Nurmela toiseksi ja Matti Pentti varagastinsa, Lauri Parviaisen, kanssa kolmanneksi.

Yleisraportti Malmösta

Suomalaiset lähtivät sitten Malmöseen suurella joukolla. Kymmenen paikalle saapunutta joukkuetta tulivat paikalle tiputellen. Osa otti osaa kaikkiin esikisoihin, osa vain yhteen tai kahteen ja loput aloittivat totuttelun vasta kisojen alkaessa.

Kisanäyttämö oli Malmön lounaispuolella oleva MSS (Malmö Segel Sällskap) –purjehduskerho. Klubinrakennuksesta avautuu upea näköala merelle. Vastarannalla häämöttää Kööpenhamina ja vasemmalla Euroopan pisin, 8 km:n pituinen Örensundin silta. Klubirakennuksessa on suuri ravintola, jossa sai kohtuullisia aterioita ja varsin edullisia aamiaisia. Sinänsä hienot puitteet saivat kuitenkin myös kritiikkiä. Suihkuja oli kahdessa paikassa vain muutama ja lämmin vesi loppui yleensä kättelyssä.

Toiseksi viimeinen kisapäivä

Aamulla keli oli aurinkoinen, lämmin sekä vähätuulinen. Siis vähemmän allekirjoittanutta venekuntaa suosiva.

Lähdöt saatiin liikkeelle ajoillaan edellisen päivän pitkän odottelun sijaan. Tuulien haisteleminen näytti olevan erityisen tärkeää ja oma hajuaistimme tuottikin kolmanneksi viimeisen sijan ensimmäisellä ylämerkillä. Siitä alkoi pitkä mutta kärsivällinen kipuaminen muutaman sijan ylemmäksi. Toisessa lähdössä yritettiin sitten seurata paremmin aluksi valittua taktiikkaa: katsoa mitä paremmat tekevät ja mennä perässä. Ensimmäinen ylämerkki todisti taktiikamme ylivoimaisuuden: perässä oli jo parikymmentä venettä! Jotenkin olisi pitänyt yhdistää ensimmäisen lähdön loppukiri tähän koska siitä sitten alkoikin sijojen menettäminen.

MM-kisat puolivälissä Malmössä!

Kaksi ensimmäistä kisapäivää on takana. Kärki liikkuu uskomattoman kovaa, ja Hunger/Jess-parin sarja näyttää komealta: 1,1,2,1,1.

Suomalaisten menestys on vaatimatonta: parhaana tässä vaiheessa Saarela/Lindfors sijalla 36. Muut suomalaiset keikkuvat listan heikommalla puolella. Raita/Raita-tiimillä on kuitenkin kaksi hyvää sijaa (21. ja 27.).

Lauantain ajoittain toiselle kymmenelle nouseva tuuli aiheutti jonkin veraan välinerikkoja (Iso Vihree keskeytti) ja monelle tiimille tuli uintiharjoituksia. Ian Pinnell menetti mastonsa slööraavan ja kryssivän paaran veneen törmäyksessä. Vielä sunnuntainakin kisoissa oli dramatiikkaa: porilaisten veneeseen ajettiin reikä ja tilanteesta tuli hylkäys;

Mm-kisat alkaneet

Ensimmäinen päivä purjehdittu. Suomen fliitti kisailee keskenään. Tosin ymrtävät paremmin kotimaista merkelllä. Keli aamusta sateinen, mutta parani vesille lähdettäessä. Eka startti kevyempää ja jälkimmäisessä koveni sen verran, että järvi seilorit Merikalliota myöten katselivat taka-alalla mestareiden menoa. Iltapäivästä puhalteli 8-10 m/s ja fliitti venyi pitkäksi, onneksi aikaa maaliin tuloon ensimmäisen jälkeen 60 min.

Tavoitteessa pysytty Treen fliitissä. Ei ole hermoiltu, olutta nautitti kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Maistuu muuten hyvältä tiukan slöörin jälkeen kryssillä huilatessa.

Terveisin Erkka Fin 7824 lähes vanhin runko,

Esi-MM-kisojen 2. päivä

tarjosi vaihtelevaa tuulta: 1-6 m/s. Virta oli taas melkoinen, lähes 1 s alamerkillä, tuuleen päin. Suomalaisista toistaiseksi nopein vene, 8056 jatkaa niukasti kärkikymmenen ulkopuolella, ja muutkin pitävät kunniakkaasti aivan uusimpia ja hienoimpia veneitä takanaan.

Kisapaikalle saapuu joka päivä muutama venekunta lisää ja kaikkien valmistautuminen tähtää selvästi h-hetkeen, la-aamuun jolloin varsinaiset kisat alkavat.

Varsinaisten kisojen alettua laitamme joka päivän nopeimman venekunnan kirjoittamaan pienen raportin sivuille, joten silloin lisää..

Ruotsin mestaruudet jaettu

Kolmas kisapäivä valkeni puolipilvisena ja tuultakin oli aikaisempaa
jonkinverran enemmän, 1. race 3-5 m/s ja 2. race 4-7. Pohjoisvirtaa oli 0,5-1 solmua. Tavan mukaan käytössä oli gate-startti.
Hamlin – Alarie jatkoi menoaan ja vei avoimen Ruotsin mestaruuden. Suomalaisista paras oli Raidan venekunta 17. sijalla. Muut suomalaiset tasaisesti pitkin tulosluetteloa, ks. MSS:än sivuilla.
Suomalaisjoukkue alkaa olemaan kasassa. Ruotsalaisolut ei ole hyvää mutta onneksi Tanska on lähellä. Olle Martonen

Esi-MM-kisat käynnistyivät

Malmössä 22.7. Mukana on 42 venekuntaa, ja lisää tulee joka päivä. MM-kisoihin, jotka alkavat lauantaina, on ilmoittautunut 89 venettä eri puolilta maailmaa. Suomen tiimi on toiseksi suurin!

Ensimmäisen päivän tuulet olivat kevyet ja hieman hankalasti shiftailevat, ja merivirta aiheutti yllätyksiä. Suomen tiimistä Iso Vihree yllätti ensimmäisen lähdön kahdeksannella tilalla, mutta toinen lähtö palautti taas maan pinnalle.

Kisaa johtaa USA:n Howard Hamlin vakuuttavasti kahdella voitolla. Ensimmäinen lähtö oli erikoinen: todella moni venekunta myöhästyi startista ja hylättiin (mm Krister Bergström!).