Århus EC, NoM, DM

Tiimit JariTuomas ja JukkaTatu saapuivat sateiseen Århusiin myöhään torstai iltana.

Perjantai oli suunniteltu treenipäiväksi, mutta sateinen ja kova tuulinen (15 m/s) sää pisti keltanokkatiimin JukkaTatun varovaisiksi. Suomifleetin kovantuulen spesialistit JariTuomas kävivät tällöin luukuttamassa kepsiin 17.8 kt. Samoihin alkoihin vielä Århusiin matkalla oleva Suomifleetin kolmastiimi SampsaAntti keräilivät tuulenvoimasta revenneen kansipeiton palasia Iso-Beltin sillalla.

Ensimmäisenä kisa-aamuna lauantaina tuuli puhalsi samalla voimakkuudella kuin perjantaina, mutta aurinko oli ilmaantunut taivaalle. Tuulen hieman laannuttua iltapäivällä järjestäjät uskalsivat lähettää veneet vesille. Ekan startin yläprikalla JukkaTatu osoitti,

R2 Airisto

Tampere rules again.
14 venetta ilmestyi linjalle. Porista vain yksi kun Isokarhu on loukannut selkansa SM kisoihin asti, Tampereelta kolme, Turusta kaksi, loput Helsingista. Hyva Hoski! Vai pitaisiko Thomas laskea porvoolaiseksi.

Lauantai antoi kevytta kahdesta viiteen kelia. Hetkittain paastiin vaijerille, valilla tuskiteltiin kopissa.Tuulen kaannokset olivat tayttyvan matalapaineen lajityypillisesti suuria.

Maxit teki ennen kisaa joukkuepaatoksen, etta ajetaan pilvien ja tuulialueiden mukaan. Viis ennusteista ja kompassista. Nyt kun olemme saaneet trimmit kuntoon, niin tama olikin ainoa oikea tie.

R1 Casseli Race, toka päivä

Päivä valkeni kauniina. Lahden linnut lauloivat kauniisti (aallonmurtajalla kaksituhatta naurulokkia pesimässä) ja Päijänne antoi mukavaa 4-6 metrin pohjatuulta. Juha antoi mulle ennakkoilmoituksen: ajetaan kaksi piikkiä ja tullaan sitten rantaan nauttimaan Lahden miellyttävästä rantamiljööstä.

Eka kisa oli siis nautittavaa ajoa ja ankaraa taistelua. Kärkisijat vaihtuivat taajaan, mutta kolmen-neljän veneen kärki alkoi jo erottua. Maxit onnistui viime osuuksilla nousemaan kärkeen.

Toisen kisan aikana taivaalle kertyi mustia pilviä ja akak: viimeisen lenssin aikana tuuli nousi äkäisesti jonnekin 14 m tienoille.

R1 eka päivä

2009 ensimmäinen ranking-kisa, ensimmäinen päivä

Lahti. Se antaa kaikkea kivaa purjehdukseen. Tänään saimme nauttia 1-8m/s tuulesta ja sen suunta ja paikkakin vaihteli niin paljon että sijoitukset vaihteli jokaisessa lähdössä melkoisesti ja koko ajan. Epäonnisin taisi olla Thomas piironginlaatikollaan. Hän taisi johtaa joka lähtöä muutta viimeinen alamerkki ja lenssi oli hänelle kuten monelle muullekin vaikea.

Kiva aloitus kaudelle: 11 venettä mukana ja tasaista paikoitellen. Sijoitukset vaihteli lähdöittäin. Saimme ajaa kolme kierrosta muiden ajaessa kaksi ja odottelut lähtöjen välillä saatiin minimiin vaikka jokaisen lähdön välillä lautakunta nosti mariannen ja järjesteli muuttuvaan tuuleen rataa.

Kilpailukutsu Lahden Ranking 23.-24.5.2009

Casseli Race; www.casselirace.fi

Vesijärvi, Lahti, Lahden Purjehdusseura
Kaikkien luokkien kotisatamana toimii Lahden matkustajasatama
Rata-alueet sijaitsevat Vesijärven Enonselällä

Kilpailussa noudatetaan Purjehduksen kilpailusäännöissä määriteltyjä sääntöjä sekä luokkien ranking-sääntöjä

Purjehdusohjeiden jako La 23.5 klo 08:30 – 10:00
Ohjaajakokous La 23.5 klo 10:00
Päivän ensimmäinen lähtö La 23.5 klo 11:00
Illanvietto La 23.5 klo 18:30-

Päivän ensimmäinen lähtö Su 24.5 klo 10:00
Palkintojen jako Su 24.5 n. klo 16:00

Ilmoittautuminen Kirjalliset ilmoittautumiset sähköpostilla osoitteeseen lahden.purjehdusseura@pp.phnet.fi maanantaina 18.5.2009 klo 16:00 mennessä.

kisakalenteri

Moi
Tiedoksi siis kaikille, että 2009 kilpailukalenteri on edelleen seuraava. — tämä löytänee paikkansa kisakalenteri kohtaankin tässä vähitellen

R1 Casseli Race, 23.-24.5.2009, LPS, Lahti
R2 Airiston Regatta, 6.-7.6.2008, ASS, Turku
R3 Helsinki Regatta, 27.-28.6.2009, Helsinki Regatta tmk, Helsinki
R4 SM-purjehdukset, 7.-9.8.2009, Vene –71, Tampere
R5 Pori Open, 5.-6.9.2009, BSF, Pori

Vesileiri HSK 16.5 viikonloppuna.

St Raphael 3. kilpailupäivä.

Raportointi tulee hivenen myöhään,koska allekirjoittanut on vasta toipumassa reissusta saamastaan salmonella vatsanvääntäjästä.
No kuitenkin kolmas päivä alkoi taas tuulisena ja aurinkoisena, mutta poiketen muihin päiviin, keli moinasi jo aikaisin päivästä, kuollen viimeiseen starttiin kokonaan pois. Tumppi&Hamppi otti todella kehnoja startteja koko päivän, olisiko skippari ollut jo hivenen kuumeessa. Hirvittävän määrän joutuu keski fleetissä tekemään töitä saadakseen muutaman sijan poimittua. FIN 8632:n sarja lopulta 19,13,16,26,19 ja DNF. Lopputulos 22 / 64.

Jukka ja Kari paransivat tekemistään veneessä kokoajan ja se näkyi myös radalla.