Kilpailukausi käyntiin myös Suomessa

Kauden 2010 ensimmäinen rankingkilpailu purjehdittiin viikonloppuna Tuusulanjärvellä varsin ”syksyisessä” säässä. Fivejä oli mukana 5. Määrää varmasti rajoitti Suomifleetin aktiivinen osallistuminen kevään kansainvälisiin eurooppalaisiin kilpailuihin. Kilpaileminen Tuusulanjärven vaihtelevissa sääoloissa kuitenkin toimi mainiona herätyksenä kauteen. Kiitoksia järjestäjille hyvistä kisoista! Lahdessa nähdään. Tulokset ja kuvia nähtävissä TP:n sivuilta www.tpsail.net.

RIVA

Riva Del Garda !

Matalapaineen jatkuessa maanantaina järvi pysyi täysin tyynenä joten oli hyvää aikaa korjata veneitä ja vaihtaa kulahtaneet kuminauhat. Ja koska ennuste on päällä koko viikon ajan oli rannassa paljon turhautuneita femmailijoita. Johannes Tellen, Niedek Volkker, Kuutti Salonen ja Hamppi etsivät kuumeisesti windgurun, ugribin ja muiden palvelun tarjoajien kautta tuulta. Lähin kohtuullinen paikka löytyikin Kroatian rannikolta, mutta ei sieltäkään tarpeeksi. Siis treenimatka Kroatiaan peruuntui. Tiistaina ajattelimme pyörähtää tulevan EM-kisakaupungin, Malcesinen helakaupassa, josta muuten saa suomenkielistä palvelua !

Campione, TransAlp Cup

Campione Vela Garda !

Campionen viikonloppu saatiin alkuun loistavassa säässä, niin kuin yleensä Gardalla. Vaikka rata-alue oli etelämpänä kuin Rivan eurocup alue, toimi Ora tuuli silti samalla tavalla, tosin muutaman metrin heikompana. Kilpailut saatiin käyntiin ja radalla oli parikymmentä Contenderia femmojen seurana. Koko reikäviitosten fleetti nukkui ennen ensimmäistä starttia. Kolmen veneen startatessa ajallaan kahdeksastatoista, vei voiton nuoret saksalaiset kaverit, jotka siirtyivät fiveen 420 luokasta viime syksynä. Muu fleetti otti aurinkoa purjehtien ” riittävän kaukana ” toisistaan.

Auta kuskia! – Gastin ohjeet kovaan keliin

“Meillä oli tänään huono kryssivauhti. Mun kippari ei osaa ajaa kelissä!”

Onko tämä teidänkin selitys?
No, voihan tilanne olla näinkin surkea, mutta todellisuudessa gasti voi parantaa kyytiä monin keinoin. Hyvä gasti käyttää tietysti kaiken fyysisen osaamisensa ja liikerepertuaarinsa vaijerilla. Niiden lisäksi hänellä on käytettävissään paljon keinoja veneen virittämiseen ja trimmaamiseen kovan keliin. Vaijerilta näkee hyvin!

Gasti voi opastaa ajajaa monien kriittisten parametrien arvioinnissa.

2011 Worlds on Hamilton Island

Kisasivut avattu: http://www.505worlds.com/

with the 2011 Worlds on Hamilton Island now less than 12 months away, the time has come to check out the even website and start making your plans for March, 2011. The event site contains lots of information including accommodation options, how to get to Hamilton Island, details of the sailing conditions and a preliminary NOR.

 Also, check out the Links and Resources page with links to Hamilton Island Race Week and the Hamilton Island Yacht Club.

3. kisapäivä, Cannes

Sääennustus lupasi jo edellisenä päivänä kevyttä tuulta kolmannelle kisapäivälle ja siitä johtuen järjestäjät nostivat lykkäysviestin ylös jo edellisenä päivänä. Vai johtuiko se sittenkin illalla pidetyistä regatta -dinneristä.

505 et Tempest 020
 
Tuulta saatiinkin odotella pari tuntia ylimääräistä, ennen kuin se rupesi viriämään lännen suunnalta ja nousi niin reippaaksi että gastit Tatua lukuun ottamatta pääsivät trapetsille. Tuuli pyöri jonkin verran ennen starttia ja oikean starttipaikan löytäminen tuntui haasteelliselta. Jukka nuuhki ilmaa kuin vihikoira konsanaan ja haisteli radan vasemman laidan olevan suotuisampi.

2. kisapäivä Cannes

Lauantai valkeni heikko tuulisena ja lykkäyksen merkeissä. Rannassa 8320 pohdiskeli olisiko tänään Kaitsun keli, kun edellisenä päivä oli ollut Tatun keli. Kaulaliinan liehuessa 8320 päätti lähteä haistelemaan siftejä poijuveneen vanavedessä. Puolen tunnin haistelun jälkeen 8320 oli oppikirjamaisesti  valmistuneena päivän esimmäiseen paukkuun. Täydellisen valmistautumisen rikkoi kuitenkin gastin epäröivä kysymys siitä, että oliko kirjauduttu vesille. Lähes kaikkien veneiden odotellessa päivän ensimmäistä lähtöä vesillä  8320 pohdittiin kuumeisesti purjehtiakko rantaan kirjautumaan vai ottaa 7 pisteen rangaistus. Eiku rantaan täydessä kisalatingissa kirjautumaan. 8320 saapuessa takaisin lähtöalueelle kaulaliina vedettin alas kuin tilauksesta.