PM- ja Tanskan mestaruus Köpiksen lähivesillä.

Malcecinen EM-kisoihin lähtevien venekuntien matkareitille sopivasti sattuvat PM-kilpailut ovat Elokuun 20-21 päivä Köpiksen lähivesillä. Ne jotka haluavat ajaa tuon 2800 km esim. kahdessa pätkässä voi helposti saadaa kovanluokan preppausta matkan varrella. Myös niille venekunnille joilla ei ole mahdollisuutta käyttää kahta viikkoa EM – kisoihin, mutta haluaa mittauttaa vauhtiaan kovassa seurassa, niin tässä on se tämän kesän mahdollisuus. Kiinnostuneet ottakaa yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen,

Jari@18footer.net

Garda petti jälleen !!!

EuroCup Gardalla petti jälleen. Ei osaanottajien osalta, mutta kelit olivat todella oudot jopa paikallisille. Kahden matalapaineen välissä saderintamat tulivat vuoroin pohjoisesta ja vuoroin etelästä ja välissä läkähdyttävä helle. Pääasiallisesti kisat ajettiin 3-5 m/s tuulessa jossa shiftit tarjoilivat parhaimmillaan noin 40 asteen heittoja. Kovaa tasaista tuulta ja venevauhtia etsimään lähteneet suomiveneet olivatkin erikoisen paikan edessä kun tarjolla oli ” normi suomikeliä ” ja ympärillä venekuntia mm. Tanskasta, Saksasta ja Englannista.

Jos oli suomifleetillä ongelmia niin ei ne maailmanmestaritkaan kuolemattomia onneksi ole.

505 European Championship 2011

Muistutuksena kaikille, että EM-kilpailut purjehditaan syyskuussa Malcesinessa Garda-järvellä Italiassa. Kilpailukutsu löytyy nyt kilpailusivuilta osoitteesta http://505em2011.de/.

Aikataulu on seuraava:
Sunnuntai 11.9.2011: rekisteröinti ja mittaukset
Maanantai 12.9.2011: 1 ja 2. lähtö (+ pastaa ja olutta)
Tiistai 13.9.2011: 3.-5. lähtö (+ pastaa ja olutta)
Keskiviikko 14.9.2011: 6.-8. lähtö (+ pastaa ja olutta)
Torstai 15.9.2011: 9.-11. lähtö (+ pastaa ja olutta)
Perjantai 16.9.2011: 12. ja 13. lähtö (+ palkintojenjakoillallinen)

Aika huima määrä lähtöjä ilman lepopäiviä,

Campione Del Garda

Gardan ensimmäisen viikonlopun kilpailu käytiin yhdeksän veneen voimin ja kuten totutusti saksalaiset sitä hallitsivat. Kilpailun voittoon ajoi Wolfgan Stuckl kakkoseksi Daisenberger ja kolmaneksi Stephan Kohling. Suomifleetin kilpailu oli lähinnä tuntuman hakua, TatuVillen mennessä vesille neljännen kerran tällä kaudella ja HamppiTumpin laittaesa veneensä veteen ensimmäisen kerran ikinä ! Siis neitsytpurjehdus Gardan syvissä vesissä.

Ensimmäisenä päivänä Ora tuuli ei oikein toiminut, mutta vesille päästiin noin 6-8 m/s keliin. Ensimmäisessä startissa HamppiTumppi rakenteli vielä kikiään, tosin linjalla, mutta plokit vedettiin yhteen vasta 20 sek.

Vesijärven suuri vesitaistelu

Kauden 2011 GP -aloitus tarjosi koko rahalla draamaa. Hiilikuitu rutisi, dyneema natisi ja aramidi pamisi, kun makeitten vetten 505 -gladiaattorit iskivät yhteen Lahden kisa-areenalla. Gardan viirikön ja joidenkin talviunisten poissaolosta huolimatta toistakymmentä venettä ryhmittyi avoriviin ja rynnäkköön kohti ensimmäistä ylämerkkiä.

Perinteiseen Vesijärven tapaan shifti toi ja puffi vei, ilman rakeita kuitenkin. H-veneet, litit ja viklat muodostivat haastavan este- ja pujotteluradan. Oikea laita antoi, paitsi milloin vasemmalta tuli parempi nostava. Hetkittäin gasti virkistäytyi pikapulahduksella hapen syötön äkillisesti katketessa, välillä ujellettiin matalalentoa tumman pilvirintaman etureunaa pitkin kohti alamerkkiä.

Projektia 50h takana, hyviä valintoja !

Oho ! Jäät on lähteny! Pikku venhomme rakentelu on nyt siinä mallissa, että mastoa viritetään pystyyn ja omalle paikalleen. Kun työpäivien jälkeen venettä laittelee ja aamulla herää taas 5:05 niin vaikka joka ilta jotain aikaiseksi saa, tuntuu että enemmänkin voisi aina tehdä. Kun hallilla vauhtiin pääsee ja saa sellaisen mukavan ” matkavauhdin ” päälle ei hommia viitsisi keskeyttää. Mutta kun aamuksi on kuitenkin töihin mentävä.

Joka tapauksessa veneemme heloitus on lähestulkoon kokonaan tehty Harkenin micro- ja 16 mm sarjan tuotteilla.

Projekti 2011-2026

Pieni hiljaiselo nettipäivityksissä on tarkoittanut sitä, että miehet ovat käyttäneet enemmän aikaa veneen kimpussa kuin koneen ääressä. Ruuveja on ruuvattu ja plokeja kiinnitetty jo jonkin verran ja vene alkaa jo näyttää siltä että siihen voisi kiinnittää jopa muutaman narun. Tosin rakennettavaa tuntuu riittävän, vaikka mielestämme olemme jo jotain saaneet tehtyäkin.
Spinnuskuuttaus systeemin pitäisi olla valmis, samoin trimminarujen lukot ja kerääjät ainakin osittain sekä eri vaiheita etustaagin ja sivuvanttien säädöistä. Seuraavaksi pitäisi rakentaa staagien säädöt loppuun sekä stooran skuuttaus-systeemi levankeineen ja ryhtyä sitten asettelemaan mastoa paikoilleen.

Ski & Sail 2011 arvonnassa kävi Jytky !

Femmailijat keräilivät purjehduskamojaan varastojen hyllyiltä, kun lauantain aurinkoisessa kelissä korkattiin purjehduskausi. Team 505 oli muuttunut laskuosuudesta yhdellä jäsenellä ja vesille mentiin keulasta perään lueteltuna kokoonpanolla, Antti Salonen, Jukka Nieminen ja Jari Hamström. Teamien määrä oli syystä jos toisesta tipahtanut purjehdusosuuksille vain 10 joukkueeseen, joten porukka jaettiin 2 fleettiin. Finaaliin pääsisi fleettien 2 parasta ja paras kolmonen. Pisteet nollattaisiin ennen finaalia, joten olomme helpottui kun arvonnassa pääsimme alkusarjan toiseen fleettiin. Kun 1 fleetin kolmas sai 11 pistettä helpottui alkulohkomme taktiikka melkoisen paljon.