Torstaina purjehdimme kevyessä keskikelissä kaksi lähtöä. Ensin kuitenkin odottelimme pari tuntia merituulen käynnistymistä, joten kello oli pitkälle yli 21 ennen kuin pääsimme takaisin rantaan pastan äärelle.
Torstain ensimmäisessä startissa ajauduimme starttaamaan suht ahtaasta raosta ja lautakunta tulkitsi meidän osuneen gate-kumppariin vaikka mielestäni siihen kyllä jäi puolen sentin rako – kuten alapuolen veneeseenkin. Purjehdimme todella hankalasta startista huolimatta kohtuu hyvin sijalle 61. joka kuitenkin maaliin tultuamme näytettiin DSQ:ksi maaliveneen ahterissa.
Tokassa lähdössä saimme ympärillemme suht paljon tilaa ja otimme erinomaisen startin.
La Rochellesta ei ole ollut juurikaan raportoitavaa. Maanantaina ajettiin sijat 55 ja 45, ja nyt laydayn jälkeen sijalle 32. Keskiviikkona piti olla kaksi starttia, mutta toistaiseksi tuntemattomasta syystä toinen jätettiin ajamatta.
Maanantaina ei aikaisemmista päivistä poiketen ollut merituulta, vaan tuuli puhalsi mantereen yli 3-5 m/s. Puffeissa tuulta oli kuitenkin lähes 10 m/s, mikä toi oman ”hauskuutensa” kisapäivään. Joka tapauksessa oli juuri ”meidän keli”, mutta ei meistä ollut vastaamaan näille ulkomaan eläville. Otimme molemmissa lähdöissä kelpo startin, mutta vauhtimme ei vain riittänyt mihinkään vaan tipuimme muiden kakkoihin varsin nopeasti.
Jyväskylän rankingin osallistujien määrä on jäämässä niin pieneksi, että kyseinen kilpailu jätetään pois tämän vuoden rankingsarjasta. Pääsyynä vähäiseen osallistujamäärään on samanaikaiset avomeripurjehduksen MM-kilpailut Helsingissä johon suuri osa aktiivisista five-tiimeistä on rekrytoitu. Noissa kilpailuissa nähdään mukana myös varsinainen five-tiimi, joka koostuu pääosin luokkamme kärkipurjehtijoista! JVS on luvannut ampua startit myös fiveille Jyväskylän regatassa, jos veneitä on paikalla, mutta rankingpisteitä tästä regatasta ei tänä vuonna jaeta.
Seuraava ranking onkin sitten Tampereen SM-kilpailut 24.-26.8. Sinne kaikki mukaan!
MM-kisojen toinen kisapäivä tarjosi samanlaista shampanjapurjehdusta kuin ensimmäinenkin. Aurinko porottaa ja tuulta on se 6-8 m/s. Lenssillä surffataan vauhdikkaasti traballa ja kryssillä vene plaanaa. Lämpötila lähentelee 30 astetta ja yhdessä ranskalaistiimissä purjehtii KAKSI kaunista nutturapäätä. Aivan mieletöntä! Täydelliseksi tämän tekisi paremmat sijoitukset, varsinkin kun niihin on potentiaalia. Tänään(kin) oltiin maalissa sijalla 47. Esimerkiksi saksalainen teinitiimi, kipparinaan nätti neito Sophie oli moneen otteeseen takanamme, mutta he onnistuivat finstaamaan sunnuntain ainoan lähdön sijalla 30. Samoin moni muu venekunta karkasi meiltä aivan lopussa kirkkaasti neljänkympin joukkoon.
Huh, raskasta. Ajoimme ekana kisapäivänä sijat 57 ja 47. Ei hyvä. Tai no, ei meillä kummallakaan ole koskaan ollut maalissa näin paljon veneitä takana. Startit olivat molemmissa lähdöissä hyvät ja pääsimme nauttimaan eturivin vapaista tuulista. Keliä oli kuitenkin meille metrin kaksi liikaa, jotta olisimme pysyneet vauhdillisesti mukana. Hyvin samanlainen tilanne siis kuin Helsinki Regatan ensimmäisenä päivänä. Vauhtimme ei ole huono ja se riittää perussaksalaisia vastaan, mutta päästäksemme 30 joukkoon, jotain pitäisi keksiä.
Tiputtuamme keskiklungaan yritimme lähestyä yläbrikkaa enemmän vasemmalta ja enimmäkseen se tuntui toimivan.
Lauantain ensimmäisen MM-startin oli määrä tapahtua klo 12, mutta ennusteiden mukaisesti tuuli on hyvin, hyvin heikkoa. Samalla kuukauden matalin laskuvesi, niin lähtöä lykättiin suosiolla alkavaksi vasta klo 16. Näillä näkymin tänään siis vain yksi startti ja huomenna ohjelmasta poiketen kaksi.
Nyt ollaan tässä odotellessa vaihdettu muutama kerääjäkumppari, käyty lounaalla ja seuraavaksi otetaan seitinohuet päiväkän… päiväunet. Kisaraportti tulee mahdollisesti jo illalla.
-Antti
Torstai oli esikisojen viimeinen purjehduspäivä ja meidän toinen Tune Up -päivämme. Tällä kertaa oli tarkoitus tsekata vauhtimme vielä kisapurjeillakin ja hakea parempaa käsitystä rata-alueen olosuhteista. Päivän purjehdusten jälkeen jotenkin tuntuu, että olemme löytäneet paikkamme tässä puolikkaassa fleetissä. Tuulet ovat olleet meille suotuisia, mutta vuorovesivirta ja törkeen paha choppi ovat meitä vastaan. Näistä kahdesta choppi on ehdottomasti pahempi, joten olemme jättäneet kryssitaktiikan melkein yksinomaan Antin huomaan, jotta Jukka saa rauhassa keskittyä aaltoihin. Siinäkin lienee yksi syy semi-vaatimattomiin sijoituksiin. Niin, ja lisäksi rata-alueella on erittäin paljon levälauttoja,
Auringon paistetta, yli 25 astetta lämmintä, tuulta 4-8 m/s, reilu 100 venettä baanalla. Siinä lähtökohdat päivän treeneille. Ennen vesille lähtöä mittautimme kuitenkin purjeemme ja nautimme lounaan rantabulevardin näteimmän tarjoilijattaren houkuttelemina – tai no, näteimmästä emme voi mennä takuuseen, koska kyseessä oli kuitenkin heti ensimmäinen ravintola veneparkin vierestä alkavalla bulevardilla. Äärettömän nätti kuitenkin.
Keskiviikon ensimmäinen esikisastartti piti olla klo 13:30, mutta sitä siirrettiin tunnilla eteenpäin, jotta saimme syödä rauhassa pihvimme – samalla tuulikin hieman virkosi. Lopulta siinä kolmen aikoihin ensimmäinen gate-startti saatiin melkein liikkeelle,
No niin, Suomi-tiimi on saapunut La Rochelleen. Jukka ja Liisa ajelivat viini- ja shampanjatilojen kautta veneen Ranskan länsirannikolle ollen perillä muutama tunti ennen Antin perhettä, joka valitsi lento-juna-metro-juna -yhdistelmän. Ulkona lämpötila oli ennen auringon laskemista +25 ja paistetta on luvattu perjantaita lukuunottamatta myös tuleville päiville.
Keskiviikkona ajattelimme mahdollisesti mittauttaa veneen ja ajaa pari esikisastarttia saadaksemme vuorovesivirtateorioillemme käytännön vahvistuksen. Jukka kävi tiistaina ostamassa vuorovesikartat, joten valmistautuminen pyritään sen osalta hoitamaan vimpan päälle. Valitettavasti paikallisessa Lidl:ssä (jossain keskellä Ranskaa) ei ollut perinteisiä voimajuomiamme,
Viimeisimmät kommentit